пʼятницю, 8 листопада 2013 р.

      23 листопада 2013 року - чорна дата в історії України - 80 років пам'яті жертв голодомору 1932 - 1933 років.
       Пропоную вашій увазі сценарій,який ми,ще тільки на підготовчій стадії вичитуючи, вже ридаємо і думаємо собі, як же ми будемо вести той  урок пам'яті.І разом з тим,якщо ми всі не оплачемо те страхіття - то хто ж тоді замість нас ..?І це таки потрібно,в першу чергу,нам і наступним поколінням.

 
  ЧОРНА СПОВІДЬ МОЄЇ ВКРАЇНИ

 
ПРИСВЯЧЕНО ПАМ'ЯТІ ЖЕРТВ ГОЛОДОМОРУ В УКРАЇНІ 1932-1933 РР.
 
Хід уроку
 
Ведуча. Рано чи пізно, але обов'язково кожна людина і весь народ усвідомить своє минуле. Не сьогодні це сказано:
Час народжувати і час помирати,
Час руйнувати і час будувати,
 Час розкидати каміння і час збирати,
Час мовчати і час говорити.
Прийшов час говорити після десятиліть мовчання. (Звучить класична музика).
Студент. У 1933 р. був в Україні великий го­лод. Не було тоді ні війни, ні потопу. А була тіль­ки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки живого люду лягло у могили -старих, молодих, і дітей, і ще не народжених у лонах матерів.
Студентка. Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, а сідало за обрій кольору крові й не пізнавало землю. Чорне вороння згра­ями ширяло над ними, заціпенілими в тяжкому смертному сні.
Студент. Танули на обширах України важкі сніги, волючи світові трупний сморід, апока­ліпсичні картини, співмірні хіба що з картина­ми Страшного Суду.
Студентка. А чи була того року весна? Чи прилетіли до знайомих людських осель довір­ливі лелеки? Чи співали травневими ночами со­лов'ї? Ніхто того не бачив і не міг бачити.
Студент. На світі - весна, а над селом нави­сла чорна хмара. Діти не бігають, не граються. Ноги тонесенькі, складені калачиком, великий живіт, голова велика, похилена до землі, а лиця майже немає, самі зуби зверху. Сидить дитина і гойдається всім тілом: назад - вперед. Скіль­ки сидить, стільки й гойдається. І безкінечна пісня напівголосом: їсти, їсти, їсти... Ні від кого не вимагаючи, ні від матері, ні від батька, а так у простір, у світ - їсти, їсти, їсти...
Студентка. Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля перевер­нутися від того, що було на землі. Але світ не розколовся, сонце сходить, земля обертається, як їй належить. І ми ходимо по цій землі зі сво­їми тривогами і надіями. Ми, єдині спадкоємці всього, що було.
Студент. Тож пом'янімо хоч сьогодні, із запіз­ненням у кілька довгих десятиліть, великому­чеників нашої історії. Пом'янімо і знайдемо в собі сили пройти за ними дорогою їхнього хрес­ного путі. Не їм це потрібно, а нам. Все, що вони могли сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга.
Ведуча.
Відкрийтесь, небеса! Зійдіть на землю.
Всі українські села, присілки та хутори,
Повстаньте всі, кому сказали: вмри!
Засяйте над планетою, невинні душі!
Зійдіть на води й суші,
Збудуйте пам'яті невигасний собор!
 Ведучий.
Мамо, мамо, я скоро помру,
Не рятуйте мене, не треба.
Не ріжте ні брата мого, ні сестру,
А як серце моє навіки засне,
Не вбивайтеся з горя, непе.
Покладіть біля вишні в садочку мене,
Забринить понад нами бджола золота.
А та вишня весняної ночі
Накриватиме цвітом наші чола й уста
І росою вмиватиме очі.
 Ведуча. На вшанування світлої пам'яті жертв голодомору в Україні 1932-1933 років оголошую хвилину скорботи.
Хай ця хвилина для громадян нашої незалеж­ної держави, співвітчизників за кордоном, для всіх людей доброї волі й чистої совісті стане актом поминальним, жестом покаяння і перестороги.
Хай у кожному місті й селі, в кожній оселі, кожній родині старий і малий схилить голову пе­ред пам'яттю невинно убієнних голодом-геноци­дом, уклінно припаде до їхніх могил, поставить свічку перед образом Божим. Хай ця хвилина увійде в наші серця тихою молитвою, очистить наші душі від зла. (Студенти запалюють свічки).
Студентка (читає молитву К. Мотрич).
Хто се? Чий голос щоночі просить: «Хлібця! Хлібчика дай! Мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця!». Хто водить за мною запалими очима-криницями, очима, у які перелилися всі страж­дання, муки й скорботи роду людського і роз­пинає душу мою на хресті всевишньої педалі? Чий же це мільйонноголосий стогін у мене? Хто щоночі будить, стогне, квилить, плаче і веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній - ні дна, ні берегів...
Господи Вседержителю наш! Чи ж ти осліп від горя і людських гріхів? Сину Божий! Ісусе Христе! Спасителю наш! Порятуй від голодної смерті народ мій, Господи! Страждання, муки й горе мого народу до всевишньої скорботи зара­хуй і біди й погибель від землі й народу сущо­го відведи. Нині, прісно і на віки вічні відведи! Амінь!
Ведучий. А люди біднії в селі,
 Неначе злякані ягнята,
Позамикалися у хатах -
Та й мруть...
Сумують комини без диму,
 А за городами, за тином
 Могили чорнії ростуть.
Гробокопателі в селі
 Волочать трупи ланцюгами
За царину і засипають
 Без домовини.
Дні минають.
 Минають місяці.
 Село Навік замовкло, оніміло,
 І кропивою поросло.
 Кров холоне в жилах, коли читаєш спогади очевидців.
Ведуча. 1932 рік... Того року урожай хліба був гарний, але прийшло розпорядження, що хліб роздали незаконно, і почали забирати з до­мівок усе, що знаходили.
Шукали хліб усюди - розривали підлоги, печі, розкидали скирти соломи. Поступово насувався голод.
Люди ходили по стерні, шукали нірки ми­шей, розкопували їх, і коли знаходили хоча би   жменьку  зерна,   це  було   велике  щастя.
Найстрашніше почалося весною 1933 ро кінчилися всі крихти зерна, з'явилися ПЄ{ померлі від голоду.
Люди їли все, що можливо було ж Варили цвіт акації, зелену лободу змій з товченими качанами кукурудзи, і щас був той, хто міг додати жменьку висіве такої їжі пухли ноги, тріскалася шкіра.
Люди тихо вмирали, а живим було же, бо вони божеволіли і дичавіли від і Батьки несли на цвинтар мертвих дітей ках, везли на візках, у кого була ще хоч сила. Вимирали цілі родини, особливо / багато дітей. Люди божеволіли від голо; чалося людоїдство.
Ведучий. Мати зарубала свою дворічну дитину і зварила, аби прогодувати решту дітей скламутився у неї розум, кричала тільки: Ваня, Ваня».
Чуєш, Йвану? Чуєш, кличе мама...
 Одягнути чистеньку сорочку.
Білий, день. Така червона пляма.
 Озовись, загублений синочку
! Кличе світ Тебе за свідка, Ваню!
Хоч одне розплющи, синку, очко...
Божевільна мати... Біль...
Страждання...
Подивись, загублений синочку,
 Стративсь розум В ненажернім світі!
Господи, сокира на пеньочку...
І голодні перепухлі діти.
 Не вмирай, зарубаний синочку!
Студентка. Пограбовані, зламані гол жорстокістю влади, люди вже не намагалися шукати вихід. У слабших, вразливіших виникав   безконтрольний   хворобливий Це не моральна категорія, ні, це була тяж роба, зумовлена голодом. З'являлась мот стан і байдужість до мук ближнього, були й випадки канібалізму, скоєні в стані повного відключення кори головного мозку. Ледь прийшовши тями, ці люди у відчаї накладали на себе руки( або назавжди втратили розум.
 Студент.
Про Нього й Неї згадувать несила.
 Грицьку одбило ноги на війні...
 Отож Оксана день у день носила
 Його і до колбуду, й до рідні.
 Та якось...
 Ледь живі узріли Гриця:
 Сам викотивсь, як пень, через поріг.
 
Нажерся й виліз на осоння гріться,
Вчинивши нишком людоїдський гріх...
Над морем Чорним чайка голосила.
І в берег бились хвилі день при дні:
«Нема Оксани, що Грицька носила, -
Нема... ані на лаві, ні в труні...».
 Ведуча. Маленькі рученьки, простягнуті до Бога... Хлопчик, умираючи, просив Бозю:
Дай хоч одненьку картопельку,
Бозю! Що там у тебе в руці?!
Дай мені, Бозю, хоч соломинку...
Щоб не втонути в Голодній Ріці.
Бачиш, мій Бозю, я ще дитинка.
Таж підрости хоч би трохи бодай.
Світу не бачив ще білого, Бозю.
Я - пташенятко, прибите в дорозі.
Хоч би одненьку пір'їночку дай.
Тато і мама - холодні мерці.
Бозю, зроби, щоби їсти не хтілось!
Холодно, Бозю.
Сніг дуже білий.
 
Бозю, що там у тебе в руці?
 Ведучий. Звали її Параскою. Помила дітей, натопила маковинням, закрила лядку, і до ран­ку всі померли.
Спіте, діти, спіте, любі.
І не просинайтесь.
Вже не буде мучить згуба.
Забере вас пташка райська.
Спіте міцно, спіте, діти.
Янгол Божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітись.
І не будуть пухнуть нозі.
Натопила маковинням,
Затулила лядку й комин.
І в тумані темно-синім
Заспівала колискову.
 Ведуча. А одне дівча підповзло до вікна і жа­лібно просить: «Тітонько, відріжте мені паль­чик, я його з'їм, а то він не перекусюється».
Є страсті Господні, є страсті земні!
Чомусь їм немає кінця.
Дитячі ті пальчики
В тому вікні
Не перекусуються.
Страшний аргумент.
В діалекті арго...
Хоча би невкраденого півслівця.
Холоне уява від страху того!
Не перекусується!
Найбільше прокляття
З проклять усіх!
...Ні матері, і ні вітця.
Нам гризти до самої смерті той гріх.
Не перекусується...
Студент. Почало доспівати жито на городах, люди збирали незрілі колоски і варили кашу. Дозріли вишні, а незабаром дали по 6 кг борош­на з колгоспу, і це була сумна і важка радість. Деяким людям не допомогло ні борошно, ні мо­локо, вони вмирали - було вже пізно.
Живі почали відходити від голоду, і це був жах. Поверталася свідомість, а з нею вся гірка дійсність того, що було. По селах чулися від­чайдушні крики, на цвинтарі голосили жінки, а чоловіки прикопували трупи, ставили дерев'яні хрести. Життя поверталося повільно, тяжко.
Голодомор 1932-1933 рр. - страшна трагедія в історії нашої держави. Голодомор забрав міль­йони людей. Невідома навіть точна цифра. Щоб не повторювалися такі події, ми повинні знати і пам'ятати про них.
 Ведучий.
Боже великий, всевладний,
Яви нам свою могуть,
Дай розпізнати правду -
Праведників не забудь.
Дивляться в твої очі
Мільйони скатованих душ.
Пригорни їх, посели на спочинок,
Та їхнього сну не наруш!
Заступи нас і нашу державу
Од кривавих, лютих негод.
Всі ми - сущі, усопші, прийдешні -
Твій пшеничний, безсмертний народ.
 Ведуча. Сьогодні поширена думка, що говори­ти про голод - це озиратися назад, це блукати десь серед могил. А що ми там знайдемо? Ми повинні дивитися у завтрашній день, а не озиратися назад. То чи треба сьогодні говорити про голод?
Студент. Озиратися у минуле треба кожному. Людина не живе в одному часі, а у трьох часових вимірах: у минулому, сьогоденні та майбутньому. Дорога у майбутнє пролягає через минуле. Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його, бо істо­рія повторюється. І якщо сьогодні не зробити ви­сновків, історія може повторитися. Отож озирні­мося, щоб покаятись. А головне - щоб зрозуміти.
Іще одна гірка істина. В могилу голодомору зійшли найкращі. Винищували з корінням пра­цьовитих самостійних хазяїв, здібних, талано­витих, здорових духом і тілом, що вміли мисли-лити і протестувати.
Ведучий. Сьогодні запалимо свічки та пом'янімо усіх. Не їм це потрібно, а нам.
Ти кажеш, не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
Як навіть варево виймали з печі
і забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі
 І з торбинок нужденних стариків? Ти кажеш, не було голодомору?
Чому ж тоді, як був і урожай,
 Усе суціль викачували з двору,
Греби, нічого людям не лишай!
Хто ж села, вимерлі на Україні,
 Російським людом поспіль заселяв?
 Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
 Імперський молох світ нам затуляв!
Я бачив сам у ту зловісну пору
 І пухлих, і померлих на шляхах.
 І досі ще стоять мені в очах...




 

Немає коментарів:

Дописати коментар

 Ян Райніс  “Cоловейко” Кожен вечір слухаю, Співи соловейка: – Покажися, солов’ю, Пір’я золоте! Відповідав соловейко: – Сам я – птаха сіра, ...