Пропоную вашій увазі сценарій,який ми,ще тільки на підготовчій стадії вичитуючи, вже ридаємо і думаємо собі, як же ми будемо вести той урок пам'яті.І разом з тим,якщо ми всі не оплачемо те страхіття - то хто ж тоді замість нас ..?І це таки потрібно,в першу чергу,нам і наступним поколінням.
ЧОРНА СПОВІДЬ МОЄЇ
ВКРАЇНИ
ПРИСВЯЧЕНО ПАМ'ЯТІ ЖЕРТВ ГОЛОДОМОРУ
В УКРАЇНІ 1932-1933 РР.
Хід уроку
Ведуча. Рано чи пізно, але обов'язково кожна людина і весь
народ усвідомить своє минуле. Не сьогодні це сказано:
Час народжувати і час помирати,
Час руйнувати і час будувати,
Час розкидати каміння і час збирати,
Час мовчати
і час говорити.
Прийшов час говорити після десятиліть мовчання. (Звучить класична музика).
Студент. У 1933 р. був в Україні великий голод. Не було тоді ні
війни, ні потопу. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не
знав, скільки живого люду лягло у могили -старих, молодих, і дітей, і ще не народжених у
лонах матерів.
Студентка. Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, а
сідало за обрій кольору крові й не пізнавало землю. Чорне вороння зграями
ширяло над ними, заціпенілими в тяжкому смертному сні.
Студент. Танули на обширах України важкі
сніги, волючи світові трупний сморід, апокаліпсичні картини, співмірні хіба що
з картинами Страшного Суду.
Студентка. А чи була того року весна? Чи прилетіли до знайомих людських осель довірливі
лелеки? Чи співали травневими ночами солов'ї? Ніхто того не бачив і не міг
бачити.
Студент. На світі - весна, а над селом нависла чорна хмара.
Діти не бігають, не граються. Ноги тонесенькі, складені калачиком, великий
живіт, голова велика, похилена до землі, а лиця майже немає, самі зуби зверху.
Сидить дитина і гойдається всім тілом: назад - вперед. Скільки сидить, стільки
й гойдається. І безкінечна пісня напівголосом: їсти, їсти, їсти... Ні від кого
не вимагаючи, ні від матері, ні від батька, а так у простір, у світ - їсти, їсти, їсти...
Студентка. Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити,
земля перевернутися від того, що було на землі. Але світ не розколовся, сонце
сходить, земля обертається, як їй належить. І ми ходимо по цій землі зі своїми
тривогами і надіями. Ми, єдині спадкоємці всього, що було.
Студент. Тож пом'янімо хоч сьогодні, із запізненням у
кілька довгих десятиліть, великомучеників нашої історії. Пом'янімо і знайдемо
в собі сили пройти за ними дорогою їхнього хресного путі. Не їм це потрібно, а
нам. Все, що вони могли сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга.
Ведуча.
Відкрийтесь, небеса! Зійдіть на
землю.
Всі українські села, присілки
та хутори,
Повстаньте всі, кому сказали:
вмри!
Засяйте над планетою, невинні
душі!
Зійдіть на води й суші,
Збудуйте пам'яті невигасний собор!
Ведучий.
Мамо, мамо, я скоро помру,
Не рятуйте мене, не треба.
Не ріжте ні брата мого, ні
сестру,
А як серце моє навіки засне,
Не вбивайтеся з горя, непе.
Покладіть біля вишні в садочку
мене,
Забринить понад нами бджола
золота.
А та вишня весняної ночі
Накриватиме цвітом наші чола й уста
І росою вмиватиме очі.
Ведуча. На вшанування світлої
пам'яті жертв голодомору в Україні 1932-1933 років оголошую хвилину скорботи.
Хай ця хвилина для громадян нашої незалежної держави, співвітчизників
за кордоном, для всіх людей доброї волі й чистої
совісті стане актом поминальним, жестом покаяння і перестороги.
Хай у кожному місті й селі, в кожній оселі, кожній
родині старий і малий схилить голову перед пам'яттю невинно убієнних голодом-геноцидом,
уклінно
припаде до їхніх могил, поставить свічку перед образом Божим. Хай ця хвилина
увійде в наші серця тихою молитвою, очистить наші душі від зла. (Студенти запалюють свічки).
Студентка (читає молитву К. Мотрич).
Хто се? Чий голос щоночі просить: «Хлібця! Хлібчика
дай! Мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця!». Хто водить за мною запалими
очима-криницями, очима, у які перелилися всі страждання, муки й скорботи роду
людського і розпинає душу мою на хресті всевишньої педалі? Чий же це
мільйонноголосий стогін у мене? Хто щоночі будить, стогне, квилить, плаче і
веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній - ні
дна, ні берегів...
Господи Вседержителю наш! Чи ж ти осліп від горя і людських гріхів? Сину
Божий! Ісусе Христе! Спасителю наш! Порятуй від голодної
смерті народ мій, Господи! Страждання, муки й горе мого народу до всевишньої
скорботи зарахуй і біди й погибель від землі й народу сущого відведи. Нині,
прісно і на віки вічні відведи! Амінь!
Ведучий. А люди біднії в селі,
Неначе злякані ягнята,
Позамикалися у хатах -
Та й мруть...
Сумують комини без диму,
А за городами, за тином
Могили
чорнії ростуть.
Гробокопателі в селі
Волочать трупи ланцюгами
За царину і
засипають
Без домовини.
Дні минають.
Минають місяці.
Село Навік замовкло,
оніміло,
І кропивою поросло.
Кров холоне в жилах, коли читаєш спогади очевидців.
Ведуча. 1932 рік... Того року урожай хліба був гарний, але прийшло
розпорядження, що хліб роздали незаконно, і почали забирати з домівок усе, що
знаходили.
Шукали хліб усюди - розривали підлоги, печі, розкидали скирти соломи.
Поступово насувався голод.
Люди ходили по стерні, шукали нірки мишей, розкопували
їх, і коли знаходили хоча би
жменьку зерна, це
було велике щастя.
Найстрашніше почалося весною 1933 ро кінчилися всі
крихти зерна, з'явилися ПЄ{ померлі від голоду.
Люди їли все, що можливо було ж Варили цвіт акації,
зелену лободу змій з товченими качанами кукурудзи, і щас був той, хто міг
додати жменьку висіве такої їжі пухли ноги, тріскалася шкіра.
Люди тихо вмирали, а живим було же, бо вони божеволіли
і дичавіли від і Батьки несли на цвинтар мертвих дітей ках, везли на візках, у
кого була ще хоч сила. Вимирали цілі родини, особливо / багато дітей. Люди
божеволіли від голо; чалося людоїдство.
Ведучий. Мати зарубала свою дворічну дитину і зварила, аби прогодувати решту
дітей скламутився у неї розум, кричала тільки: Ваня,
Ваня».
Чуєш, Йвану? Чуєш, кличе
мама...
Одягнути чистеньку сорочку.
Білий, день. Така червона пляма.
Озовись, загублений
синочку
! Кличе світ Тебе за свідка, Ваню!
Хоч одне розплющи, синку, очко...
Божевільна мати... Біль...
Страждання...
Подивись, загублений синочку,
Стративсь розум В ненажернім світі!
Господи, сокира на пеньочку...
І голодні перепухлі діти.
Не вмирай, зарубаний
синочку!
Студентка.
Пограбовані, зламані гол жорстокістю влади, люди вже не намагалися шукати вихід. У
слабших, вразливіших виникав
безконтрольний хворобливий Це не
моральна категорія, ні, це була тяж роба, зумовлена голодом. З'являлась мот стан і байдужість
до мук ближнього, були й випадки канібалізму, скоєні в стані повного відключення кори
головного мозку. Ледь прийшовши тями, ці люди у відчаї накладали на себе руки( або
назавжди втратили розум.
Студент.
Про Нього й Неї згадувать
несила.
Грицьку одбило ноги на війні...
Отож Оксана день у день носила
Його і
до колбуду, й до рідні.
Та якось...
Ледь живі узріли Гриця:
Сам викотивсь, як
пень, через поріг.
Нажерся й виліз на осоння
гріться,
Вчинивши нишком людоїдський
гріх...
Над морем Чорним чайка
голосила.
І в берег бились хвилі день при
дні:
«Нема Оксани, що Грицька
носила, -
Нема... ані на лаві, ні в
труні...».
Ведуча.
Маленькі рученьки, простягнуті до Бога... Хлопчик, умираючи, просив Бозю:
Дай хоч одненьку картопельку,
Бозю! Що там у тебе в руці?!
Дай мені, Бозю, хоч
соломинку...
Щоб не втонути в Голодній Ріці.
Бачиш, мій Бозю, я ще дитинка.
Таж підрости хоч би трохи
бодай.
Світу не бачив ще білого, Бозю.
Я - пташенятко, прибите в
дорозі.
Хоч би одненьку пір'їночку дай.
Тато і мама - холодні мерці.
Бозю, зроби, щоби їсти не
хтілось!
Холодно, Бозю.
Сніг дуже білий.
Бозю, що там у тебе в руці?
Ведучий. Звали її Параскою.
Помила дітей, натопила маковинням, закрила лядку, і до ранку всі померли.
Спіте, діти, спіте, любі.
І не просинайтесь.
Вже не буде мучить згуба.
Забере вас пташка райська.
Спіте міцно, спіте, діти.
Янгол Божий на порозі.
Вже не буде їсти хтітись.
І не будуть пухнуть нозі.
Натопила маковинням,
Затулила лядку й комин.
І в тумані темно-синім
Заспівала колискову.
Ведуча. А одне дівча підповзло
до вікна і жалібно просить: «Тітонько, відріжте мені пальчик, я його з'їм, а
то він не перекусюється».
Є страсті Господні, є страсті
земні!
Чомусь їм немає кінця.
Дитячі ті пальчики
В тому вікні
Не перекусуються.
Страшний аргумент.
В діалекті арго...
Хоча би невкраденого півслівця.
Холоне уява від страху того!
Не перекусується!
Найбільше прокляття
З проклять усіх!
...Ні матері, і ні вітця.
Нам гризти до самої смерті той
гріх.
Не перекусується...
Студент. Почало доспівати жито на городах, люди збирали незрілі колоски
і варили кашу. Дозріли вишні, а незабаром дали по 6 кг борошна з колгоспу, і
це була сумна і важка радість. Деяким людям не допомогло ні борошно, ні молоко,
вони вмирали - було вже пізно.
Живі почали відходити від голоду, і це був жах. Поверталася свідомість,
а з нею вся гірка дійсність того, що було. По селах чулися відчайдушні крики,
на цвинтарі голосили жінки, а чоловіки прикопували трупи, ставили дерев'яні
хрести. Життя поверталося повільно, тяжко.
Голодомор 1932-1933 рр. - страшна трагедія в історії
нашої держави. Голодомор забрав мільйони людей. Невідома навіть точна цифра.
Щоб не повторювалися такі події, ми повинні знати і пам'ятати про них.
Ведучий.
Боже великий, всевладний,
Яви нам свою могуть,
Дай розпізнати правду -
Праведників не забудь.
Дивляться в твої очі
Мільйони скатованих душ.
Пригорни їх, посели на
спочинок,
Та їхнього сну не наруш!
Заступи нас і нашу державу
Од кривавих, лютих негод.
Всі ми - сущі, усопші, прийдешні
-
Твій пшеничний, безсмертний народ.
Ведуча. Сьогодні поширена
думка, що говорити про голод - це озиратися назад, це блукати десь серед
могил. А що ми там знайдемо? Ми повинні дивитися у завтрашній день, а не
озиратися назад. То чи треба сьогодні говорити про голод?
Студент. Озиратися у минуле треба кожному. Людина не живе в одному часі,
а у трьох часових вимірах: у минулому, сьогоденні та майбутньому. Дорога у
майбутнє пролягає через минуле. Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його,
бо історія повторюється. І якщо сьогодні не зробити висновків, історія може
повторитися. Отож озирнімося, щоб покаятись. А головне - щоб зрозуміти.
Іще одна гірка істина. В могилу голодомору зійшли
найкращі. Винищували з корінням працьовитих самостійних хазяїв, здібних,
талановитих, здорових духом і тілом, що вміли мисли-лити і протестувати.
Ведучий. Сьогодні запалимо свічки та пом'янімо усіх. Не їм це потрібно,
а нам.
Ти кажеш, не було голодомору?
І не було голодного села?
А бачив ти в селі пусту комору,
З якої зерно вимели до тла?
Як навіть варево
виймали з
печі
і забирали прямо із горшків,
Окрайці виривали з рук малечі
І з торбинок нужденних стариків? Ти кажеш, не
було голодомору?
Чому ж тоді, як був і урожай,
Усе суціль викачували з двору,
Греби, нічого людям не лишай!
Хто ж села, вимерлі на Україні,
Російським людом
поспіль заселяв?
Хто? На чиєму це лежить сумлінні?
Імперський молох світ нам
затуляв!
Я бачив сам у ту зловісну пору
І пухлих, і померлих на шляхах.
І досі
ще стоять мені в очах...
Немає коментарів:
Дописати коментар